Image

Whitepaper

Uitlegvideo's burgerzaken

TALMON introduceert Public Storytelling video’s: uw producten voor Burgerzaken uitgelegd in heldere uitlegvideo’s voor op uw gemeentewebsite. Deze, per gemeente op maat gemaakte video’s, voorzien de burgers van informatie over de meest praktische zaken. Bijvoorbeeld: Hoe vraag ik een nieuw paspoort aan?  Wat moet ik regelen bij verhuizing? Hoe vraag ik een nieuwe ID kaart aan?

Image
Nieuwe situatie: Wet Digitale Overheid

Wet Gelijke Behandeling
Bij de nieuwe situatie zijn we van nationale richtlijnen naar Europese standaard naar wetgeving gegaan. Dit houdt in dat niet alleen nieuw te bouwen websites aangepast moeten worden, maar dat alle interne en externe overheidswebsites, apps en content moeten voldoen aan de Wet Gelijke Behandeling: op basis van VN-verdrag voor mensen met een handicap
  
WCAG 2.1 niveau AA richtlijnen  
Geluid, bewegend beeld en video moet volgens de WCAG 2.1 niveau AA richtlijnen toegankelijk worden aangeboden vanaf uiterlijk 23 september 2020
  
En terecht, want als je naar de recente cijfers kijkt, zijn er heel wat mensen met een beperking. Bijna 25%!

17.344.598 Nederlanders

76.000 Blinden
222.000 Slechtzienden
750.000 Kleurenblinden
1.500.000 Doven en slechthorenden
850.000 Dyslectici
2.500.000 Laaggeletterden

ruim 4.500.000 mensen met een beperking

Kansen en uitdagingen in de digitale samenleving
Image

Agenda Digitale Overheid

13 juli van dit jaar presenteerde het kabinet ook haar Agenda Digitale Overheid, ‘NL DIGIbeter’ onder de noemer ’slimmer, toegankelijker en persoonlijker‘.  Eén van de belangrijkste pijlers is ‘Digitale inclusie’, waarbij het van belang is dat informatie toegankelijk, begrijpelijk en voor iedereen moet zijn.  Ook op de Agenda Digitale Overheid, ‘NL DIGIbeter’staat dat informatie eenvoudiger moet worden aangeleverd.

“In onze samenleving moet iedereen mee kunnen doen. Daarvoor is het nodig om te investeren in toegankelijke en begrijpelijke communicatie en in het verbeteren van digitale vaardigheden. We startten nieuwe initiatieven en stimuleerden nieuwe samenwerkingen.”

Kabinet Rutte-II en Rutte-III 
We zijn al een tijdje bezig met digitalisering en toegankelijke communicatie binnen de overheid. Het regeerakkoord van Rutte-II schreef al in 2017 voor dat de burger al haar zaken digitaal met de overheid zou moeten kunnen afhandelen. Uit een onderzoek dat I&O Research eerder dit jaar uitbracht, blijkt dat deze doelstelling bij lange na niet is bereikt. Het kabinet Rutte-III zet  dus stevig in op digitalisering van de overheid! 
  
Kamerbrief Digitale inclusie 
Iedereen moet kunnen meedoen , 12 december 2018
Staatssecretaris Knops (BZK) legt in deze brief aan de Tweede Kamer uit hoe hij ervoor wil zorgen dat iedereen in Nederland kan meedoen met de toenemende digitale communicatie in de samenleving. Het gaat dan over het werken met digitale apparaten zoals smartphones of tablets. En het gebruiken van digitale overheidsdiensten

We willen voorkomen dat mensen worden buitengesloten. Daarvoor is het nodig dat digitale diensten veilig zijn en dat mensen dat weten. Zodat ze digitale diensten ook vertrouwen. De overheid moet digitale diensten beter laten aansluiten op de gebruiker. Daarom gaan we inspelen op wat mense willen en wat ze nodig hebben. 
  
Mensen met een handicap hebben hulpmiddelen nodig om een website te gebruiken. Bijvoorbeeld een brailleleesregel of een stem die de webpagina voorleest. Op veel websites van de overheid werkt dat tot op heden nog niet.

“Appen met je vrienden, informatie opzoeken op je smartphone of online je spaarrekening checken. Dat kan toch iedereen? Helaas niet. Veel mensen vinden het moeilijk om te lezen of eng om met computers om te gaan. We willen dat iedereen toegang heeft tot digitale informatie. We geven daarom mensen taalles en maken websites, apps en informatie eenvoudiger.”

Kansen en uitdagingen in de digitale samenleving
  • De waarde van één minuut video is 1,8 miljoen woorden
  • 55% van de mensen bekijkt elke dag video’s
  • 65% van de mensen bekijkt meer dan 75%
  • Bijna 2/3 van de consumenten geven voorkeur aan video’s tot 60 seconden
  • Social video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd
  • YouTube heeft circa 1 miljard gebruikers
  • 74% van het online traffic is video-content.
  • Circa vier meer zoveel consumenten kiezen video boven tekst om productinformatie te krijgen.

De algemene feiten spreken voor zich! Video is en blijft een communicatietool. Belangrijk is ook dat de uitlegvideo’s eenvoudig af te spelen zijn, zonder moeilijke technische handelingen. Dus wat ons betreft is het niet nodig om een uitlegvideo bijvoorbeeld interactief te maken. Hoe simpeler, hoe beter!

Image
Kansen en uitdagingen in de digitale samenleving

De volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen gemaakte video’s worden voor jullie gemeente gepersonaliseerd met jullie eigen huisstijl, logo, naam, voice-over en inhoudelijke informatie. We passen scènes of andere kenmerken aan, wanneer die voor jullie gemeente niet van toepassing zijn en natuurlijk maken we de inhoud altijd kosteloos up-to-date volgens de laatste wetswijzigingen. En de kosten? Die vallen reuze mee aangezien je de meeste kosten met een heleboel collega-gemeenten deelt!

  • Je kiest van welke video’s uit het pakket je wel of niet gebruik wil maken.
  • Je ontvangt van Talmon een gebruikersovereenkomst waarin alles overzichtelijk staat vermeld.
  • Je levert als gemeente je huisstijlkleuren in RGB-code(s), logo, afbeelding gemeentehuis, inhoudelijke informatie (prijzen, namen e.d.) aan Talmon aan.
  • Talmon personaliseert de gekozen video’s op maat voor jouw gemeente, zorgt voor hosting en plaatsing en we houden ook de video’s kosteloos up-to-date!

Ziet u ook de voordelen in van Public Storytelling en wilt u gebruik maken van onze introductieaanbieding*? Neem dan vóór 1 april contact met ons op en test onze uitlegvideo’s 2 maanden GRATIS!

*testperiode mogelijk tussen 1 februari 2020 en 1 juli 2020.

Public Storytelling video’s: toegankelijk, begrijpelijk en voor íedereen!